Twinkle | Digital Commerce

Zoekmachines belangrijke online informatiebron bij aankoop auto

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:43

Met een zoekvolume van ruim 10 procent steekt ook op internet Volkswagen concurrent Opel naar de kroon in 2005. Dit constateert Overture  op basis van een vergelijking tussen de best verkochte automerken en meest gezochte auto's op internet in 2005. Van het totaal aantal zoekopdrachten op internet naar automerken ging 8 procent naar de nummer twee Opel. Naast Volkswagen en Opel staan nóg vier van de meest verkochte merken in 2005 (Peugeot, Renault, Ford, Toyota) in de Internet Top 10 van Overture.

'Ook als het gaat om de aanschaf van een nieuwe auto oriënteren consumenten zich op internet,' zegt Joost Hagesteijn, Sales Director Overture Nederland. 'Bij een meerderheid zien we een direct verband tussen de meest verkochte automerken en het zoekgedrag op internet van de consument'. Overture constateert eveneens een significante stijging in het aantal autogerelateerde zoekopdrachten in de periode januari tot en met april en oktober tot en met december.

De bevindingen worden onderstreept door een Duits onderzoek van Overture en onderzoeksbureau comScore. Deze studie heeft zich toegelegd op de analyse van het zoekgedrag van Duitse internetgebruikers naar autogerelateerde zoekopdrachten en het gebruik van online en offline informatiebronnen.

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:

*Ruim 80 procent van de respondenten gebruikt internet voor de aanschaf van een auto. 59 procent raadpleegt zowel online als offline bronnen. 25 procent raadpleegt alleen het internet.

*Consumenten spreken hun hoogste tevredenheid uit over informatie verkregen van autodealers. Op de tweede plaats staan sites van autofabrikanten en test- en vergelijkinsgrapporten op het internet.

*52 procent van de respondenten gebruikt zoekmachines als eerste bron om informatie te verzamelen over auto's.

'Net als in Duitsland zien we ook in Nederland het succes van internet en de automotivebranche hand in hand gaan,' zegt Hagesteijn. 'Veel bedrijven profiteren al van dit gegeven door internet in hun marketing uitingen op te nemen.'

Internet-top-10 meest gezochte automerken in 2005

Volkswagen 10,02%

Opel 7,88%

BMW 7,78%

Peugeot 7,19%

Honda 6,47%

Renault 5,16%

Ford 4,71%

Suzuki 4,15%

Toyota 3,98%

Audi 3,74%